Solitaire ArenaI ett försök att nå ännu fler nya social casino användare så har RockYou köpt upp två appar från MavenHut för ett okänt pris. De sociala spelen heter Solitaire Arena och Solitaire 3 Arena och ingår i bolagets strategi att växa bland de som gillar gratis casinospel. Marknaden tycks ha mattats av något de senaste åren och det är troligt att bolaget fick ett bra pris nu när de köper två nya sociala casino spel.

Hur gör RockYou Sina uppköp?

Strategin för RockYou är att köpa upp relativt nya sociala casino spel där andra har svårt att få lönsamhet. Spelen kan antingen göras om för att passa fler plattformar eller använder nya annonsformat och partners för att göra större vinst. Idag har RockYou över 2 miljoner användare varje dag och förväntas dubbla den siffran inom de närmaste månaderna tack vare uppköpet av MavenHut’s sociala casinospel.

Företagets VD, Lisa Marino, säger till Nya Casino:

RockYou är förväntansfulla över vad som kan göras. Vi älskar avslappnande nya casino spel och detta uppköp passar utmärkt i den kategorin“.

MavenHut började som ett spelföretag företag på Irland där de snabbt blev populära för sitt Solitaire Arena på Facebook 2012 och har sen dess växt. Företaget har en stor del av sitt företag i Bucharest, Rumänien och har ett stort antal fans som fullkomligt älskar Solitaire Arena och den sociala interaktion mellan spelare som spelet erbjuder. Samtidigt är det viktigt för ett företags överlevnad att man utvecklas, förnyar sig och blir bättre för att både behålla befintliga kunder, men också för att locka nya. Något som RockYou och MavenHut båda är medvetna om.

Var kommer spelen finnas tillgängliga?

De nya spelen som köpts upp för användning i social media kommer finnas tillgängliga på iOS, Android och Facebook till att börja med. I maj så köpte RockYou upp det mobila annonsnätverket Playhaven, som visar annonser i drygt 18000 spel.

PlayHaven är ett annonsnätverk som tack vare sin teknologi och kunskap skapar annonser för rätt person, till rätt person i rätt forum eller spel världen över. Företaget riktar sig till alla typer av plattformar både bestående och mobila. De erbjuder olika sorters annonser och anpassar sig efter vad kunden vill nå ut med och vem de vill att de ska nå ut till.  Företaget är en bra strategi för RockYou tror vi på Nya Casino och detta är nog ett koncept som om några år kommer visa sig vara lönsamt.

Sociala casino spel är inte så heta som de var för några år sedan, då förväntan kring Zynga poker och möjligheten att spela med riktiga pengar verkade dra igång en start-up och uppköpsvåg. Entusiasmen för gratisspel på nätet minskade och endast en handfull av sociala casinospel fick riktigt stor publik. Samtidigt är det många online casinon som erbjuder sina kunder att testa på spel gratis i ett försök att få dem att till slut betala för det. Många av de företag som enbart har gratisspel har svårare och svårare att överleva. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att om bolag har snygga, stilrena och enkla plattformar kommer kunderna komma tillbaka så det gäller att vet vad man håller på med i den branschen. Något som RockYou verkar göra.